Memo blocnote: Blauer Berg, Paul Klee, SMB

Artikelnummer: NBH878
€ 6,99
Op voorraad
Vóór 14:00 besteld, zelfde dag verzonden
  • Gratis verzendingen binnen Nederland vanaf €30,-
  • De mooiste kunstartikelen in samenwerking met musea
  • Milieuvriendelijke producten
  • Betaal eenvoudig met iDeal, Mr Cash of creditcard
  • Kunstliefhebbers geven ons een 9.2

Over Memo blocnote: Blauer Berg, Paul Klee, SMB

Omschrijving

Een handig notitieblok voor een snelle krabbel of het noteren van een echt niet te vergeten reminder. Door de afgesneden hoek van 45 graden blijft de afbeelding royaal in beeld met behoud van de schijfruimte. De voorkant van een notitie-vel is full color bedrukt in de kantlijn, de achterkant is blanco voor nog meer schrijfruimte. De vellen van het Memo blocnote zijn stevig vastgelijmd en toch heel gemakkelijk, zonder scheuren, te verwijderen van het blok. - 9,5 x 13,5 cm - 164 blaadjes - gelijmd - 100 grms houtvrij, off white papier - Gewicht: 180 gram **OVER DE KUNSTENAAR, PAUL KLEE:** Paul Klee (Münchenbuchsee, 18 december 1879 Muralto, 29 juni 1940) was een in Zwitserland geboren kunstschilder met de Duitse nationaliteit, die in zijn werk abstracte en figuratieve elementen combineerde met een uitgebalanceerde kleurtechniek. Zijn werk behoort tot de moderne kunst. Klee schreef zich in 1898 in bij de kunstacademie in München, maar werd daar afgewezen. Hij begon daarom met privélessen bij Heinrich Knirr (1875 - 1944). In 1900 ging Klee alsnog naar de kunstacademie, waar hij veel spijbelde en weinig leerde. Hij kreeg onder andere les van de symbolist Franz von Stuck. In de zomer van 1901 verliet hij München en ondernam hij een reis naar Rome, Napels en Florence. De vroegchristelijke en byzantijnse kunst maakten daar veel indruk op hem. Daarna keerde hij terug naar zijn ouders in Bern, en ontwikkelde zich verder als autodidact. Klee bestudeerde het Impressionisme van het eind van de 19e eeuw, maar paste het niet direct toe in zijn werk. In 1911 ontmoette hij August Macke, Wassily Kandinsky en Franz Marc. Hij liet zich beïnvloeden door etnografische (primitieve) kunst (zoals Afrikaanse maskers), door kindertekeningen (zie ook: Karel Appel) en tekeningen van personen met een verstandelijke beperking. In de tweede en laatste tentoonstelling van Der Blaue Reiter in 1912 was Klee met 17 werken vertegenwoordigd. Hij maakte daar kennis met werk van Braque, Picasso en Malevitsj. Hij bracht een bezoek aan Robert Delaunay in Parijs, die kleur het belangrijkste element in de schilderkunst vond. Tijdens een reis van 14 dagen naar Tunis in 1914 met Macke en Louis Moilliet kwam er een doorbraak in het kleurgebruik van Klee. Hij ging steeds kleurrijker schilderen, en maakte ook een stap in de richting van het abstracte. Klee werd ook beïnvloed door zijn collega bij Bauhaus, Johannes Itten, die een invloedrijk werk over kleurenleer heeft geschreven. Zijn werk werd abstracter, met een geraffineerd gebruik van kleur. Zijn thema's zijn zeer veelzijdig: landschappen, sterk vereenvoudigde portretten, dieren (de beroemde goudvis), mythologie, geheimzinnige machines. Klee gebruikt veel combinaties van abstracte en figuratieve vormen. Klee heeft een zeer individuele stijl ontwikkeld om de onderbewuste geest en de fantasie uit te drukken. Klee experimenteerde veel. Met aquarel op ondergronden van textiel, met combinaties van olieverf en aquarel, met spuittechniek, en met allerlei papieren of textiele ondergronden. Maar hij werkte ook vaak met een conventionele schildertechniek zoals olieverf op doek. De meeste werken van Klee zijn op klein formaat gemaakt. Een zeer bekend voorbeeld hiervan is "Park bei Luzern", geschilderd in 1914. Op het werk van Klee is geen eenvoudig stempel te drukken. Surrealisme, kubisme, abstractie zijn termen van de Europese kunststromingen die op zijn schilderkunst van toepassing kunnen zijn. Hij wordt ingedeeld bij het expressionisme.