Benefiet tentoonstelling ‘inspired by hortus..’

De Hortus Botanicus Amsterdam is een onuitputtelijke bron van inspiratie voor velen. En daar wordt vaak dankbaar gebruik van gemaakt. Omdat de Hortus zo hard geraakt werd door de coronacrisis, besloot een groep illustratoren hun favoriete Amsterdamse plek een helpende hand te bieden. Zij dompelden zich onder in de groene collectie van de Hortus, resulterende in acht unieke ‘Inspired by Hortus..’ werken. 

Haal de Hortus in huis

Van deze 'Inspired by Hortus...' werken worden in beperkte oplage gesigneerde giclées gemaak. Giclées zijn hoogwaardige kunstreproducties met het gevoel en de uitstraling van het originele werk. U krijgt de unieke gelegenheid deze 'limited editions' via de webshop van uitgeverij Bekking & Blitz aan te schaffen. Een deel van de opbrengst wordt gedoneerd aan de Hortus. 

Hortus Botanicus, Georgien Overwater
Hortus Botanicus, Georgien Overwater
Hortus Botanicus, Georgien Overwater

Georgien Overwater

Georgien studeerde aan de Kunstacademie in Arnhem en liep stage bij Toonder Studio’s. Ze werkte ook enige tijd als illustrator bij de NOS en maakte animatiefilmpjes voor Sesamstraat. Ze illustreerde verschillende kinderboeken, o.a de Floor-serie van Marjon Hoffman, de Dr. Proktor-serie van Jo Nesbø en twee boeken van Youp van ‘t Hek. Georgien maakte stedenboeken over Amsterdam en Rotterdam. Haar laatste prentenboek is: ‘Berlage en een boef in het museum’ voor Kunstmuseum Den Haag.



 

Eva Gans

Tien jaar geleden begon Eva’s carrière als illustrator. Kenmerkend zijn haar lijntekeningen die met veel humor en positiviteit het alledaagse weergeven. Inmiddels is haar werk internationaal te bewonderen in boeken, op wenskaarten en andere merchandise artikelen. Naast haar werk als illustrator is Eva werkzaam in de zorg. Uit deze combinatie is het kunstproject ‘Ieder mens is een kunstenaar’ ontstaan. Daarin begeleidt Eva via tekenworkshops mensen met dementie tot het creëren van prachtige tekeningen. Het werk dat ontstaat krijgt veel belangstelling en is al meerdere keren tentoongesteld, onder andere bij de Hermitage in Amsterdam. 

Light leaves, Marenthe Otten
Light leaves, Marenthe Otten
Light leaves, Marenthe Otten

Marenthe Otten

Marenthe studeerde in 1994 cum laude af aan de Kunstacademie in België in de richting grafisch ontwerp en illustratie. Kort daarna werd ze co-founder van Studio 't Brandt Weer in Den Haag. Na tien succesvolle jaren richtte ze in 2009 MARENTHE op. Ze werkt vanuit haar atelier in Den Haag, ontwerpt postzegels en illustreert voor tijdschriften. Marenthe won prestigieuze internationale prijzen in Europa, New York en Tokyo. In 2016 won zij de felbegeerde Lilla Rogers Studio Global Talent Search.

In 2018 richtte Marenthe The Art Beat Club op. Daarmee wil Marenthe artists inspireren, aanmoedigen en groots laten groeien. The Art Beat Club biedt fabelachtige cursussen en reuzeleuke masterclasses. Online én offline
Plant family, Marie Bodié
Plant family, Marie Bodié
Plant family, Marie Bodié

Marie Bodié

Maartje Bodt startte in 2016 het merk Marie Bodié. Ze combineert het maken van trendy waterverfillustraties met haar werk als styliste voor gerenommeerde mode- en beautymerken. Haar scherpe oog voor detail en modetrends is terug te zien in de cutting edge illustraties waarin zij de tijdgeest en de huidige trends weet te vangen. Illustraties van Marie Bodié worden gebruikt voor wenskaarten en telefoonhoesjes, mode-items en interieurproducten. Ze werkt ook voor tijdschriften, kranten, modemerken, stationery en uitgeverijen.

Geertje Aalders

De geknipte illustraties van Geertje zijn ware kunstwerken. Ze maakt ze voor boeken, tijdschriften, verpakkingen en stationery artikelen. Vaak zijn het papercuts, maar Geertje maakt ook gedetailleerde pentekeningen en illustraties in olieverf. Sinds 2013 illustreert ze regelmatig boeken voor uitgevers. Haar omslag voor het boek ‘Arabische Sprookjes’ werd bekroond tot Libris Mooiste Boekomslag 2017 en verdiende in 2018 de Jenny Smelik-IBBY Prijs. In 2019 verscheen in Nederland en Duitsland ‘Het Papercutboek’, een inspirerend handboek over papierknipkunst. Tijdschriften als Flow Magazine, Libelle en Happinez tonen regelmatig haar bijzondere werk.

Hortus, Medy Oberendorff
Hortus, Medy Oberendorff
Hortus, Medy Oberendorff

Medy Oberendorff

Medy studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht en behaalde een Master Wetenschappelijke Illustratie aan de Universiteit Maastricht. Met oneindig veel geduld en in een geheel eigen, verfijnde stijl zoomt ze in op de dieren en planten die wij dagelijks om ons heen hebben. Voor Terra Lannoo maakte ze ‘Wonderbos’ en het met Vlag en Wimpel bekroonde ‘Het Wonderlijke Insectenboek’. Bij Rubinstein verschenen de prentenboeken ‘Johannes de Parkiet’ en ‘Gerda de Goudvink’. Medy illustreert voor magazines, dagbladen en productdesign.

Noëlle Smit

Sinds het afronden van haar studie in 1999 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht is Noëlle werkzaam als illustrator. Er zijn inmiddels tientallen kinderboeken met haar illustraties verschenen, zoals de populaire serie ‘Teckel Tom’, gebaseerd op haar eigen teckel (geschreven door Bette Westera) en haar kleurrijke prentenboeken “Naar de Markt” en “In de Tuin”. Veel van haar boeken zijn internationaal verschenen.
Voor Rubinstein illustreerde ze verschillende Gouden Boekjes. Ze illustreert graag affiches en houdt zich ook bezig met decor- en kostuumontwerp voor theaterproducties.

Floor Rieder

Floor volgde de opleiding tot illustrator aan ArtEZ University of the Arts in Zwolle. Zij illustreert voor dag- en weekbladen zoals de Volkskrant, Het Parool en De Standaard en de tijdschriften Flow en Quest. Samen met Jan Paul Schutten maakte ze drie non-fictie boeken. Voor ‘Het raadsel van alles wat leeft’ ontving zij een Gouden Penseel. In 2014 verscheen het boek ‘Alice in Wonderland’ bij Gottmer dat de prijs won voor Best Verzorgde Boek. Het ‘Geheim van de Tuin’ kreeg in 2021 de prijs voor het beste vormgegeven boek. Floor illustreert in opdracht van musea, onder andere het Rijksmuseum en Het Noordbrabants Museum, maakt podcastlogo’s, theaterdecors, verpakkingen, ontwerpen voor stationery, behang en muurtekeningen.

Giclée prints zijn kwalitatieve hoogstandjes

Giclée prints zijn hoogwaardige reproducties van kunstwerken. De giclée kunstdruk is een hedendaagse digitale printtechniek dat voldoet aan de hoogste eisen die door kunstenaars, musea en kunstverzamelaars aan grafieken worden gesteld. De giclée kunstdruk heeft net als de Fine Art Print en fotoprint een gelijkwaardige plaats veroverd in de kunstwereld tussen de meer bekende traditionele grafiektechnieken als de ets, zeefdruk en steenlitho.

Diverse musea in de wereld exposeren giclées in plaats van het originele kunstwerk als het origineel te kwetsbaar is om tentoon te stellen. Hieruit blijkt dat de giclée een kwalitatief hoogstandje is, mits deze aan alle voorwaarden voldoen die musea als eis stellen, waaronder de ISO 9706 en NEN2728 norm en mits deze op een hoogwaardige manier is geproduceerd.

Echte giclée prints worden vervaardigd met een enorm hoge resolutie (minimaal 1140dpi tot 2880 dpi) en worden geprint met kostbare archival inkten op zuurvrije materialen. De canvas en papiersoorten zijn speciaal voorzien van een onderlaag (coating) die zorgt dat de inkten niet worden afgebroken. De canvas giclée prints worden na het printen voorzien van een uv-werend vernis of een uv-topcoating waardoor we een levenslange garantie kunnen geven.